„Jei tai buvo egzaminas, Lietuva jį puikiai išlaikė. Kiekviena krizė sukuria ir galimybę, tad Lietuvai tai buvo proga per labai trumpą laiką nudirbti tuos darbus, kuriuos reikėjo padaryti jau seniai ir mes juos padarėme“, – apie šaliai tekusius pabėgėlių integracijos iššūkius kalbėjo Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros (UNHCR) patarėjas integracijos klausimais Karolis Žibas.
Kartu su kolegomis iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos prisidėjęs prie Šiaurės ministrų tarybos biuro Lietuvoje inicijuoto imigrantų ir pabėgėlių integracijos projekto „For–In“, integracijos ekspertas pasidalijo mintimis apie tai, su kokiais migracijos ir integracijos iššūkiais tenka susidurti šiandien ir kokius žingsnius Lietuva turi žengti, kad užsieniečiai, pasirinkusieji mūsų šalį savo namais, sėkmingai įsilietų į visuomenę.
Rusijai pradėjus karą Ukrainoje, į mūsų šalį atvyko daugiausiai pabėgėlių nei kada nors anksčiau per visą mūsų istoriją, todėl institucijos ir visuomenė į šią situaciją turėjo reaguoti labai greitai bei išskirtinėmis sąlygomis. Kokia situacija yra šiandien?
Reikia pripažinti, kad ukrainiečių situacija Lietuvoje buvo tam tikras šokas, kuris suteikė galimybę ir priežastį, kad Lietuva ir kitos valstybės regione pradėtų stiprinti savo integracijos sistemas. Taip ir atsitiko. Reikia paminėti, kad nei Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ar kitose šalyse niekas integracijos sistemų nepradėjo kurti nuo nulio, jos jau egzistavo, tačiau ukrainiečių priėmimas buvo nauja patirtis.
Lietuva, dar 2015–2016 metais dalyvaudama Europos Sąjungos perkėlimo programoje ir priimdama pabėgėlius iš Sirijos, pradėjo stiprinti prieglobsčio gavėjų priėmimo ir pabėgėlių integracijos sistemą. Kitaip tariant, Lietuvai nacionaliniame lygmenyje ši tema nebuvo nauja, tik jokios abejonės, kad, kai kalbame apie mažiau nei tūkstantį perkeltų asmenų 2016 metais (tuo metu Lietuva iš karto tūkstančio neperkėlė, tai turėjo padaryti per keletą metų) ir kai kalbame apie dešimtis tūkstančių žmonių per du mėnesius, skirtumas tikrai yra. Tai, ką padarė Lietuva ir kitos šalys, turėtų būti dokumentuojama kaip geroji praktika, nes su situacija buvo susitvarkyta itin gerai.
Jei didiesiems miestams, ministerijoms ir nevyriausybinėms organizacijoms tos temos nėra naujos, nes jie integruoja pabėgėlius jau keliasdešimt metų, tai didžiajai daliai savivaldybių tai buvo naujiena – didžioji dalis savivaldybių iki šiol buvo turėjusios vos vieną-du pabėgėlius arba išvis nebuvo susidūrusios su pabėgėlių integracijos klausimais, tad joms tai buvo tam tikras iššūkis.
Dėl karo Ukrainoje Lietuvoje per trumpą laiką įvyko beprecedentis resursų mobilizavimas, atsirado politinė valia kurti integracines sistemas ir nacionaliniame, ir vietos lygmenyje, buvo labai daug privačių ir savanoriškų iniciatyvų, ir visa tai sudarė sąlygas rezultatui, kurį galime vadinti integracija per visos visuomenės įsitraukimą.
Ilgalaikėje perspektyvoje šis atsakas su visomis patirtimis apie tai, ką reiktų daryti ir ko ne, tikrai turėtų būti panaudotas ne tik ukrainiečių priėmimui, bet ir visų kitų pabėgėlių integracijos patirčiai. Galvojant apie ekonominę viešosios politikos įgyvendinimo logiką, juk tarptautiniai donorai, ES fondai, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūra į žmogiškuosius ir finansinius šios problemos sprendimus investavo labai daug, tad norėtųsi, kad nauda nebūtų trumpalaikė ir skirta vienai grupei, o tas žinias ir strategiškai sudėliotus resursus būtų galima taikyti ir kitoms pabėgėlių grupėms. Ir dabar, ir ilgalaikėje perspektyvoje – matome, kad migracija ir prieglobsčio prašytojų srautai didėja, o šiuo metu pasaulyje yra daugiau nei 110 milijonų perkeltų žmonių.
Minėjote, kad kai kurioms savivaldybėms pabėgėlių priėmimas buvo netikėta situacija, kuriai buvo nepasirengta, bet stebėjome beprecedentį visos visuomenės susitelkimą. Praėjus dvejiems metams matome, kad didelė dalis atvykusių ukrainiečių sėkmingai įsitvirtino ir pozityviai įvertino mūsų socialines bei švietimo paslaugas. Gal ši situacija mums patiems leido iš šono pažvelgti į savo pačių gyvenimo kokybę, kurios gyvendami šioje šalyje mes jau nevertiname?
Nors ir kaip brutaliai skamba, šis baisus Rusijos karas Ukrainoje parodė, kad kiekviena krizė atneša ir galimybių. Lietuva ne tik ištestavo, bet ir sustiprino integracijos sistemą bei toliau tai daro plėtodama psichosocialinių paslaugų teikimą, individualios pagalbos pažeidžiamiems asmenims ir kitas sistemas. Būtina užtikrinti, kad reikiamas paslaugas gautų ne tik Lietuvos gyventojai, bet ir pabėgėliai, ir kalbu ne tik apie žmones iš kultūriškai artimos Ukrainos, bet ir atvykusius iš Sirijos ar Afganistano.
Nepamirškime, kad visuomenės nuostatos, kurias fiksuoja akademiniai tyrimai, rodo nuomonių skirtumus: matome, kad dalis visuomenės pritaria pabėgėlių perkėlimui iš Ukrainos, bet kur kas mažesnė dalis pritaria pabėgėlių perkėlimui iš kultūriškai tolimesnių šalių. Vien tik politinė valia nėra lemiantis veiksnys, toks veiksnys yra pati visuomenė, kuri ukrainiečių atveju buvo labai įtrauki.
Kaip manote, ar čia lemiamą vaidmenį suvaidino kultūrinis artumas? Pirmųjų į Lietuvą perkeltų pabėgėlių greitai neliko, gal mūsų šalis jiems pasirodė nepatraukli?
2015–2016 m. perkeltų asmenų ir ukrainiečių situacija kardinaliai skiriasi tiek dėl teisinės bazės, tiek ir dėl solidarumo. Kada pabėgėliai dažniausiai jaučiasi priklausantys šaliai ir naujai bendruomenei? Tada, kai suveikia integracija visa visuomenės įtrauktimi. Kai šiuos žmones priima savivaldybė, vietos bendruomenė ir kaimynai, nes per televizorių mato, kad pabėgėlius priima ir prezidentas, ir ministerijos. Įsivaizduokite, kokią žinutę tai siunčia šiam žmogui: mes jūsų laukiame ir padarysime viską, kad jums būtų gerai. Tai ir įvyko su ukrainiečiais.
Nepamiškime, kad Lietuvoje gyvena pabėgėliai iš Čečėnijos, politiniai pabėgėliai iš Turkijos ir Baltarusijos, pabėgėliai iš Sirijos ir Afganistano – Lietuvoje jų yra nemažai ir vieni čia gyvena jau du dešimtmečius, kiti vos penkerius metus, tačiau šie žmonės čia gyvena turėdami prieglobsčio prašytojo statusą ar papildomą apsaugą, tačiau tai nėra prilyginama ukrainiečiams, atvykusiems dėl karo, kurie naudojasi laikina apsauga. Panašu, kad viešojo diskurso prasme, ukrainiečiai sulaukia didžiausio dėmesio tiek dėl geopolitinės situacijos, tiek ir dėl fakto, kad jie sudaro didžiąją daugumą Lietuvos pabėgėlių.
Lietuvos vaidmuo tarptautiniuose migracijos procesuose keičiasi. Jeigu pažiūrėsime migracijos departamento duomenis, Lietuvoje užsieniečių skaičius nuolatos auga ir šiemet pirmą kartą istorijoje peržengė 200 tūkstančių žmonių. Palyginimui, prieš dešimt metų užsieniečių būta 30–40 tūkstančių.
Kalbėti apie Lietuvą, kaip apie tranzito šalį, nebėra prasmės ir, žiūrint į šiuos skaičius, labai svarbu, kad Lietuvai pavyktų padaryti taip, kad ukrainiečiams skirta parama būtų ilgainiui prieinama visiems. Tada tikrai strategiškai galėsime panaudoti visus resursus, kuriuos su savimi atsineša pabėgėliai ir imigrantai, ir taikyti tokią integraciją, kad visi turėtų galimybę dirbti, mokėti mokesčius ir oriai gyventi.
Kaip jau minėjau, Lietuva dar prieš karą Ukrainoje tapo nebe tranzito, o tikslo šalimi, ir tai labai natūralus procesas, jau ne kartą stebėtas kitose šalyse. Prisimenu, Airija turėjo didelius demografinius nuostolius dėl emigracijos, o paskui staiga iš emigracijos pasikeitė į imigracijos – dabar tas procesas vyksta su Lietuva. Be to, panašu, kad didėja ir lietuvių grįžtamosios migracijos potencialas, kuriems taip pat bus reikalinga reintegracinė sistema, nes dalis jų gali nekalbėti lietuviškai ar jiems reikės sustiprinti lietuvių kalbos žinias. Reintegracija gali būti susijusi ir su darbo rinka, tad šios temos diapazonas yra labai didelis ir su tuo reikia nuolat dirbti.
Kalbant apie užsieniečius ir integraciją, dažnai stereotipiškai manoma, kad pagalbos reikia pabėgėliui, kuris atvyko su vienu lagaminu, bet juk visuomenėje yra ir užsieniečių, kurie turi darbą, pajamas, bet gyvena socialiai labai apribotą gyvenimą. Ar tikslinga integraciją plėsti įtraukiant ir tuos, kurie yra ekonomiškai savarankiški, bet gana izoliuoti kultūriškai?
Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, pabėgėliams iš Ukrainos taikomos specialios priemonės. Būtent dėl jų pažeidžiamumo, psichologinės situacijos reikalingos greitesnės ir didesnės investicijos į jų pirminę integraciją. Tyrimai rodo, kad, kuo greičiau sureaguosime į šių žmonių poreikius čia ir dabar, tuo geresnį integracinį rezultatą turėsime ilgalaikėje perspektyvoje. Tik atvykusiam ir informacinių technologijų (IT) srityje dirbančiam indui, kuris uždirba dvigubai didesnį nei vidutinis atlyginimą, juk tą pačią dieną nereikia psichosocialinės pagalbos, psichologo ar sveikatos paslaugų, bet ilgalaikėje perspektyvoje jam reikia tam tikro paketo, kuris skiriasi nuo būtino sirui, afganui ar ukrainiečiui. Integracijos sistema turi būti taikoma visiems, bet vieniems reikia tam tikrų priemonių, o kitiems ne – kalbu apie tam tikrus mechanizmus, kurie individualizuoja paslaugas.