Projektas

Skaitmeninės atskirties mažinimas keičiantis kartų patirtimi

01.09.2023 - 31.03.2025

Šiaurės ir Baltijos šalyse egzistuoja didelė kartų atskirtis, ypač skaitmeninių įgūdžių srityje. Ne išimtis ir Lietuva – net 40 procentų 55–74 metų amžiaus žmonių mūsų šalyje nesinaudoja internetu. Tai rodo, kad vyresnio amžiaus gyventojams reikia nedelsiant tobulinti skaitmeninius įgūdžius.

Viešosios bibliotekos yra pagrindinis informacinių ir ryšių technologijų (IRT) mokymų iniciatorius, tačiau greitas technologijų vystymasis ir nuolatiniai pokyčiai skatina organizacijas ieškoti kuo įvairesnių formų ir galimybių supažindinti senjorus su skaitmeniniu pasauliu. Projekto sprendimas – skatinti skaitmeninę įtrauktį pasitelkus kartų mentorystę. Senjorus skaitmeninių įgūdžių temomis konsultuos jauni žmonės, taip tobulindami savo mikštąsias kompetencijas ir įgydami būsimai karjerai naudingos patirties per savanorišką veiklą.

Mentorystės modelio įgyvendinimo gairės

Projekto tikslas

Sukurti ir išbandyti atvirkštinės mentorystės sistemą Lietuvoje, kad ją būtų galima taikyti visame Šiaurės ir Baltijos šalių regione.

Projekto uždaviniai

  • Didinti jaunimo ir senjorų skaitmeninį raštingumą, mažinti kartų atskirtį, puoselėjant saugius, pasitikėjimu grįstus ir palaikančius kartų santykius, tuo pačiu buriant vietos bendruomenes.
  • Skatinti prasmingai išnaudoti jaunimo savanoriškos veiklos valandas mokyklose, ugdant kartų santykį ir prisidedant prie socialiai įtraukaus, konkurencingo ir atsparaus regiono kūrimo.

Projekto tikslinės grupės

  • Jaunimas iš miestų ir kaimo vietovių, kurie per savanorystę įgaus žinių ir pasitikėjimo savimi.
  • Senjorai, kurie įgis būtinų skaitmeninių žinių, taip pat gerės jų įsitraukimas ir aktyvumas bendruomenėse.
  • Projektas taip pat orientuotas į Šiaurės ir Baltijos šalių ekspertus, suinteresuotas šalis bei įvairias organizacijas, susijusias su pagrindinių tikslinių grupių dalyvavimu ir bendradarbiavimu.

Partneriai

  • Asociacija „Langas į ateitį“ (Lietuva).
  • Šiaurės šalių partneriai:  Šiaurės šalių suaugusiųjų mokymosi tinklas (Suomija), IT-Guide (Švedija).
  • Įvairios Lietuvos suinteresuotosios šalys, įskaitant politikos formuotojus, bibliotekas ir mokyklų bendruomenes.

Pagrindiniai renginiai ir veikla

  • Planuojama rengti temines darbo grupes ir seminarus, mokomuosius vizitus.
  • Projektas apims mentorystės sistemos ir metodologijos sukūrimą, bandomųjų dalyvių atranką, dviejų mentorystės modelių išbandymą ir sistemos atnaujinimą remiantis grįžtamuoju ryšiu, modelio taikymą Lietuvoje ir galimai kitose šalyse.
  • Projekte numatyta išsami veiklos sklaida, kuria siekiama didinti informuotumą ir dalytis patirtimi bei žiniomis, skatinti gebėjimų stiprinimą ir naujų tinklų bei partnerysčių kūrimąsi.

Norėtumėte prisijungti prie iniciatyvos, bet turite klausimų?

Susipažinkite su mūsų parengtomis rekomendacijomis, mentorystės modelio įgyvendinimo gairėmis, atsakymus galite rasti ir prie dažniausiai užduodamų klausimų.

Rekomendacijos organizacijoms

Gairės savanoriams

Džiaugiamės, jog palaikote iniciatyvos „Skaitmeninės atskirties mažinimas keičiantis kartų patirtimi“ idėją! Kviečiame užpildyti šią formą ir Jūsų atstovaujamos organizacijos pritarimą iniciatyvai paviešinsime šioje projekto svetainėje.

DUK susiję su programa

Atidaryti Uždaryti

Kam skirta ši iniciatyva?

Iniciatyvoje „Skaitmeninės atskirties mažinimas keičiantis kartų patirtimi“ gali dalyvauti įvairios organizacijos, kurios siekia teikti pagalbą vyresniojo amžiaus gyventojams, norintiems efektyviai pasinaudoti skaitmeninių technologijų galimybėmis, tačiau stokojantiems žinių arba patirties.

Atidaryti Uždaryti

Kodėl svarbūs skaitmeniniai įgūdžiai?

Šiandieniniame sparčiai besikeičiančiame skaitmeniniame pasaulyje gebėjimas naudotis technologijomis tampa vis svarbesnis kasdieniame gyvenime. Daugelis viešųjų paslaugų dabar teikiamos internetu, o dar daugiau paslaugų yra skaitmeninamos. Tačiau ne visi turi vienodas galimybes ir įgūdžius jomis naudotis. Ypač senjorai dažnai susiduria su iššūkiais, bandydami prisitaikyti prie naujų skaitmeninių priemonių ir paslaugų.

Atidaryti Uždaryti

Kuo iniciatyva naudinga jaunimui?

Jaunimas, turintis įgimtą polinkį į technologijas, gali tapti puikiais mentoriais ir konsultantais senjorams. Tokia veikla ne tik padėtų senjorams įveikti skaitmeninius iššūkius, bet ir paskatins kartų bendravimą bei supratimą, sustiprindama bendruomenės ryšius. Jaunimas įgys naujų technologinių ir praktinių įgūdžių, pavyzdžiui, kaip mokyti kitus, vesti sesijas bei tobulinti mentorystės įgūdžius.

Atidaryti Uždaryti

Noriu dalyvauti iniciatyvoje – nuo ko pradėti?

Noriu dalyvauti iniciatyvoje – nuo ko pradėti? 1. Išreikškite susidomėjimą ir pasidalinkite savo tikslais Informuokite mus apie savo norą dalyvauti ir pasidalykite savo organizacijos tikslais. 2. Susipažinkite su metodika Peržiūrėkite pateiktas rekomendacijas, kad suprastumėte, kaip įgyvendinti veiklas. 3. Organizuokite ir planuokite veiklas Integruokite veiklas į savo programas ir koordinuokite su vietiniais partneriais. Jei esate: Ugdymo įstaiga: Mentorystės veiklą integruokite į savo ugdymo įstaigos veiklas – pavyzdžiui, jomis papildykite moksleivių socialinės-pilietinės veiklos galimybes. Susisiekite su viešąja biblioteka, ar kita jūsų moksleivius galinčia priimti organizacija, ir kartu aptarkite, ar būtų naudinga jūsų bendruomenės senjorams surengti IT mentorystės veiklas. Biblioteka: Mentorystės veiklos gali puikiai papildytijau vykstančias įstaigos veiklas – jomis papildykite rengiamus skaitmeninio raštingumo mokymus ir konsultacijas, vykstančias akcijas (Senjorų dienos internete, Saugesnio interneto savaitė, Pagyvenusių žmonių diena, Skaitmeninė savaitė, Suaugusiųjų mokymosi savaitė ir pan.) bei kitas įprastas įstaigos veiklas. Susiekite su artimiausia mokymo įstaiga prikalbinti jos moksleivius atvykti į biblioteką ir suteikti IT konsultacijų pagalbą senjorams. Trečiojo amžiaus universitetas ar kita senjorus vienijanti organizacija: Pasidomėkite, kokias skaitmeninio raštingumo ugdymo veiklas siūlo jūsų bendruomenėje veikiančios įstaigos – viešosios bibliotekos, mokyklos, bendruomenių centrai. Jei jose dar nevyksta mentorystės veiklos, kuomet jaunieji savanoriai konsultuoja senjorus, pasiūlykite jas pradėti ir bendradarbiaujant kartu įgyvendinti! Jaunimo organizacija: Jei esate jaunimo organizacija, ši iniciatyva yra puiki galimybė jūsų nariams įgyti prasmingos patirties, padedant senjorams įvaldyti skaitmenines technologijas. Skatinkite savo organizacijos narius dalyvauti IT mentorystėje, siūlydami savo pagalbą vietinėms bendruomenėms ar bibliotekoms, kurios organizuoja skaitmeninio raštingumo mokymus. Tai gali tapti prasminga veikla jūsų organizacijos socialiniams projektams ar savanoriškos veiklos iniciatyvoms. Prieš pradėdami, aiškiai apsibrėžkite savo organizacijos tikslus, siekdami įvertinti veiklos poveikį ir sėkmę. Kita organizacija: Įvertinkite savo organizacijos patirtį dirbant su jaunimu ar senjorais. Aiškiai apsibrėžkite, kokius tikslus ir lūkesčius turite dalyvaudami šioje iniciatyvoje. Tai padės tinkamai nukreipti veiklą ir vertinti jos sėkmę. Susipažinkite su mūsų parengtomis rekomendacijomis dalyvaujančioms organizacijoms. Jei planuojate naudoti metodiką ar pradėti veiklas, informuokite mus.

Atidaryti Uždaryti

Jei jaunuoliams kyla klausimų dėl konsultacijų, kur kreiptis?

Kviečiame susipažinti su mūsų parengtomis praktinėmis rekomendacijomis jauniesiems savanoriams, kuriose pateikiami praktiniai patarimai bei dalijamasi medžiaga detalesniam susipažinimui su išmaniaisiais įrenginiais bei saugumu internete. Jaunieji savanoriai tobulės kartu su senjorais!

Atidaryti Uždaryti

Kokia šių veiklų nauda dalyvaujančioms organizacijoms?   

Dalyvaujančios organizacijos turi galimybę stiprinti kartų ryšius, prisidėti prie bendruomenės kūrimo ir skatinti skaitmeninę įtrauktį. Jaunimas, mentoriaudamas senjorams, taip pat ugdo svarbius lyderystės ir techninius įgūdžius.

Atidaryti Uždaryti

Kiek laiko trunka programa ir kokio įsipareigojimo tikimasi?

Programos trukmė ir įsipareigojimo laipsnis priklauso nuo organizacijos pajėgumų ir tikslų. Rekomenduojame planuoti reguliarias mentorystės sesijas (savaitines arba mėnesines) nustatytam laikotarpiui, kad užtikrintumėte prasmingą dalyvavimą.

Atidaryti Uždaryti

Ar organizacijos gali pritaikyti metodiką pagal savo poreikius?

Taip, organizacijos skatinamos pritaikyti metodiką pagal savo specifinius poreikius, išlaikant pagrindinius programos tikslus.

Daugiau informacijos

Agnė Buraitytė

Agnė Buraitytė

Patarėja klimato, aplinkosaugos ir skaitmeninimo klausimais

Lietuvių, anglų